MENU
Αναζήτηση

ΚΛΕΙΣΙΜΟ

Πληροφορίες

Περιεχόμενα

1. Τι είναι η ψηφιακή τηλεόραση;

Ψηφιακή τηλεόραση (ψηφιακή τηλεοπτική ευρυεκπομπή) είναι η ασύρματη μετάδοση τηλεοπτικών προγραμμάτων σε μεγάλο αριθμό τηλεθεατών, μέσω ψηφιακής τεχνολογίας, χρησιμοποιώντας συχνότητες που χορηγούνται για την εκπομπή τηλεοπτικού σήματος. Με τις ψηφιακές τεχνολογίες επιτυγχάνεται η αποτελεσματικότερη αξιοποίηση του σπάνιου πόρου του φάσματος, παρέχεται δυνατότητα εκπομπής περισσότερων προγραμμάτων και παροχής περισσότερων υπηρεσιών, ενώ το τελικό αποτέλεσμα είναι υψηλής ποιότητας από άποψη εικόνας και ήχου. Στην Ελλάδα η πλήρης μετάβαση από την αναλογική στην επίγεια ψηφιακή τηλεόραση ολοκληρώθηκε στις 31/12/2014.

2. Τι είναι ο πάροχος δικτύου και ο πάροχος περιεχομένου στην ψηφιακή τηλεόραση;

Ο πάροχος δικτύου αναπτύσσει δίκτυο, μέσω του οποίου μεταδίδονται τα προγράμματα των τηλεοπτικών σταθμών. Οι συγκεκριμένοι πάροχοι προσφέρουν επίσης στους τηλεθεατές συμπληρωματικές (π.χ. παροχή πληροφοριών προγράμματος, teletext) και διαδραστικές υπηρεσίες. 

Ο πάροχος περιεχομένου είναι ο τηλεοπτικός σταθμός που παράγει περιεχόμενο, το οποίο μεταδίδεται μέσω του παραπάνω δικτύου. Υπάρχουν τηλεοπτικοί σταθμοί εθνικής και περιφερειακής εμβέλειας και όλοι αδειοδοτούνται από το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης (ΕΣΡ). Το ΕΣΡ είναι αρμόδιο για το εκπεμπόμενο πρόγραμμα και την τήρηση των γενικών αρχών του παρεχόμενου περιεχομένου.

Πληροφορίες για τους αδειοδοτημένους τηλεοπτικούς σταθμούς είναι διαθέσιμες στον διαδικτυακό τόπο του ΕΣΡ.

3. Έχει δικαίωμα ο πάροχος δικτύου να παρεμβαίνει και να επηρεάζει το τηλεοπτικό περιεχόμενο ή να αποφασίζει ποιος πάροχος περιεχομένου θα εκπέμπει;

Ο πάροχος δικτύου οφείλει να μεταδίδει όλα τα προγράμματα τα οποία έχουν τη σχετική έγκριση του ΕΣΡ. Η σχέση μεταξύ του παρόχου δικτύου και των παρόχων περιεχομένου διέπεται από τις μεταξύ τους συμβάσεις. Σε κάθε περίπτωση, ο πάροχος δικτύου δεν μπορεί να υπεισέλθει στο μεταδιδόμενο περιεχόμενο.

4. Πόσοι πάροχοι δικτύου ψηφιακής τηλεόρασης υπάρχουν στην Ελλάδα;

Στην Ελλάδα υπάρχουν δύο πάροχοι δικτύου επίγειας ψηφιακής τηλεόρασης:

  • Ο δημόσιος πάροχος δικτύου ΕΡΤ ΑΕ, που μεταδίδει το πρόγραμμά της, ορισμένα ξενόγλωσσα προγράμματα και το πρόγραμμα της Βουλής (σύμφωνα με σχετική ΚΥΑ )
  • Ο ιδιωτικός πάροχος δικτύου DIGEA-Ψηφιακός Πάροχος ΑΕ, ο οποίος μεταδίδει τα προγράμματα των ιδιωτικών τηλεοπτικών σταθμών εθνικής και περιφερειακής εμβέλειας. Το δικαίωμα χρήσης των τηλεοπτικών συχνοτήτων απονεμήθηκε στη DIGEA, κατόπιν σχετικής διαγωνιστικής διαδικασίας που διενήργησε η ΕΕΤΤ.

5. Τι είναι ο Χάρτης Συχνοτήτων επίγειας ψηφιακής τηλεόρασης;

Οι ψηφιακές εκπομπές των δύο παρόχων δικτύου οφείλουν να πραγματοποιούνται σε καθορισμένες συχνότητες και θέσεις εκπομπής και με βάση συγκεκριμένα τεχνικά χαρακτηριστικά των ψηφιακών εκπομπών που ορίζονται στον Χάρτη Συχνοτήτων Επίγειας Ψηφιακής Τηλεοπτικής Ευρυεκπομπής, όπως ισχύει

6. Ποιες είναι οι αρμοδιότητες της ΕΕΤΤ για την ψηφιακή τηλεόραση;

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​Ενημερωθείτε για τις αρμοδιότητες της ΕΕΤΤ σχετικά με την ψηφιακή τηλεόραση.

7. Είναι η ΕΕΤΤ αρμόδια για την υλοποίηση και λειτουργία του δικτύου της ΕΡΤ ΑΕ;

Η ΕΕΤΤ δεν είναι αρμόδια για την παρακολούθηση της υλοποίησης και ανάπτυξης του δικτύου της ΕΡΤ ΑΕ ή την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών. Ωστόσο, είναι αρμόδια για τον έλεγχο της τήρησης από την ΕΡΤ ΑΕ των συχνοτήτων και θέσεων εκπομπής (όπως αυτές προβλέπονται στον Χάρτη Συχνοτήτων), την αδειοδότηση των κεραιοσυστημάτων που χρησιμοποιεί, καθώς και για θέματα προστασίας του δικτύου της ΕΡΤ ΑΕ από παρεμβολές από άλλες νόμιμες ή παράνομες εκπομπές.

Η ΕΡΤ ΑΕ οφείλει να καλύπτει γεωγραφικά το σύνολο της επικράτειας. Σε περίπτωση που αντιμετωπίζετε πρόβλημα με τη λήψη σήματος, απευθυνθείτε στην ΕΡΤ ΑΕ. 

8. Θα  πραγματοποιηθούν άμεσα αλλαγές στην ψηφιακή τηλεόραση, ώστε να χρειασθεί να αλλάξω ή να συντονίσω εκ νέου τον τηλεοπτικό δέκτη ή τον αποκωδικοποιητή μου;

Ένα ακόμα μέρος του φάσματος που χρησιμοποιούταν για την ψηφιακή τηλεόραση, πλέον θα διατεθεί για άλλες χρήσεις, π.χ. χρήση από την κινητή τηλεφωνία για την ανάπτυξη δικτύων 5G. Οι πάροχοι δικτύου ΕΡΤ ΑΕ και DIGEA-Ψηφιακός Πάροχος ΑΕ  έχουν ήδη πραγματοποιήσει τις απαραίτητες μεταβολές στα δίκτυά τους και η μετάβαση των διαφόρων γεωγραφικών περιοχών γίνεται σταδιακά. Σε αυτό το πλαίσιο, χρειάζεται μόνο να συντονίσετε εκ νέου τους δέκτες σας (τηλεόραση και αποκωδικοποιητή) και όχι να αγοράσετε καινούργιους. 

9. Υπάρχουν ακόμα αναλογικές εκπομπές στην Ελλάδα;

Με την ολοκλήρωση της μετάβασης από την αναλογική στην ψηφιακή τηλεόραση και την απόδοση μέρους του φάσματος συχνοτήτων της αναλογικής τηλεόρασης στην κινητή τηλεφωνία, θα έπρεπε να παύσει κάθε εκπομπή αναλογικού σήματος τηλεόρασης. Ωστόσο, η ΕΡΤ ΑΕ, στο πλαίσιο της υποχρέωσής της για κάλυψη ολόκληρης της χώρας με τηλεοπτικό σήμα, έχει τη δυνατότητα (σύμφωνα με τον Ν.4324/2015) να διατηρήσει υφιστάμενες αναλογικές τηλεοπτικές εκπομπές, μέχρι να ολοκληρωθεί η μετατροπή τους σε ψηφιακές.

Αναλογικές εκπομπές που δεν ανήκουν στην ΕΡΤ ΑΕ και έχουν παραμείνει ενεργές σε διάφορα σημεία της επικράτειας, κυρίως για την εξυπηρέτηση αναγκών κάλυψης απομακρυσμένων κοινοτήτων, θα πρέπει είτε να παύσουν είτε να μετατραπούν σε ψηφιακές (βλ. ερώτ. 10).

10. Τι είναι οι Λευκές Περιοχές; Πώς μπορώ να ενημερωθώ για αυτές;

Υπάρχουν περιοχές που βρίσκονται εκτός τηλεοπτικής κάλυψης του ιδιωτικού παρόχου, οι οποίες αποκαλούνται «Λευκές Περιοχές». Ωστόσο, οι μόνιμοι κάτοικοι των συγκεκριμένων περιοχών μπορούν να έχουν πρόσβαση στα τηλεοπτικά προγράμματα (βλ. ερώτ. 11). 

Μπορείτε να διαπιστώσετε εάν η περιοχή σας ανήκει σε εκείνες με αδυναμία λήψης ψηφιακού τηλεοπτικού σήματος, αντλώντας πληροφορίες από τον διαδικτυακό τόπο της DIGEA-Ψηφιακός Πάροχος ΑΕ σχετικά με τη θεωρητική κάλυψη, η οποία είναι δυνατό να επιτευχθεί (με βάση τα χαρακτηριστικά εκπομπής που ορίζονται στον Χάρτη Συχνοτήτων). Επίσης, στο Παράρτημα του Ν.4727/2020 είναι διαθέσιμος κατάλογος με τις συγκεκριμένες περιοχές. 

Επιπρόσθετα, στον διαδικτυακό τόπο https://white-areas.gov.gr/ του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, αναζητώντας με βάση την Περιφερειακή Ενότητα, τον Δήμο και τη Δημοτική Ενότητα, μπορείτε να ενημερωθείτε εάν μία περιοχή ανήκει στον κατάλογο των Λευκών Περιοχών.

11. Είμαι κάτοικος Λευκής Περιοχής. Πώς μπορώ να αποκτήσω τηλεοπτικό σήμα;

Οι κάτοικοι των Λευκών Περιοχών μπορούν να έχουν πρόσβαση στα τηλεοπτικά προγράμματα με τους ακόλουθους τρόπους:     

Α) Οι μόνιμοι και μόνο κάτοικοι των Λευκών Περιοχών μπορούν με δημόσια επιχορήγηση (Ν.4563/2018 ως τροποποιήθηκε με το Ν. 4727/2020) να αποκτήσουν σύμφωνα με την οριζόμενη στην υπ’ αρ. οικ. 14177/2021 ΚΥΑ πρόσβαση στα προγράμματα των τηλεοπτικών σταθμών ελεύθερης λήψης εθνικής και περιφερειακής εμβέλειας, μέσω:

  • Επίγειας ψηφιακής ευρυεκπομπής. 
  • Δορυφορικής ευρυεκπομπής. 
  • Σταθερής ή κινητής ευρυζωνικής σύνδεσης στο Διαδίκτυο. 

Η πρόσβαση πραγματοποιείται από τους παρόχους δικτύων και υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών που συμμετέχουν στο έργο. Αρμόδιοι φορείς για την υλοποίηση του έργου είναι το Εθνικό Δίκτυο Υποδομών Έρευνας και Τεχνολογίας-ΕΔΥΤΕ ΑΕ (GRNET), οι δήμοι στην εδαφική περιφέρεια των οποίων ανήκουν οι Λευκές Περιοχές και τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ), η Γενική Γραμματεία Επικοινωνίας και Ενημέρωσης (ΓΓΕΕ), η Γενική Γραμματεία Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΓΓΤΤ) του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ως φορέας κεντρικού συντονισμού και η ΕΕΤΤ η οποία συνδράμει τη ΓΓΤΤ στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της.

Β) Οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) μπορούν να ζητήσουν από την DIGEA να εγκαταστήσει συμπληρωματικούς σταθμούς κάλυψης και εκείνη υποχρεούται (Απόφαση ΕΕΤΤ 716/003/2014, άρθρο 6) να τους εγκαταστήσει και να τους εντάξει στο δίκτυό της, ενώ είναι υπεύθυνη για την ορθή και σύννομη λειτουργία τους.  Οι ΟΤΑ αναλαμβάνουν το κόστος προμήθειας, εγκατάστασης, λειτουργίας και συντήρησης των συγκεκριμένων σταθμών παραχωρώντας και την απαραίτητη έκταση εγκατάστασής τους.    

12. Δεν έχω τηλεοπτικό σήμα στην τηλεόρασή μου. Τι πρέπει να κάνω;

Σε περίπτωση που δεν έχετε σήμα στην τηλεοπτική συσκευή σας, εάν κατοικείτε σε Λευκή Περιοχή (περιοχή εκτός τηλεοπτικής κάλυψης) αναζητήστε πληροφορίες στην ερώτ. 10 και στην ερώτ. 11.

Εάν κατοικείτε σε περιοχή με τηλεοπτική κάλυψη, αναζητήστε πληροφορίες στην ερώτ. 13 και στην ερώτ. 14.

13. Η ποιότητα της εικόνας στην τηλεόρασή μου δεν είναι ικανοποιητική. Τι μπορώ να κάνω;

Όταν στην τηλεόρασή σας «παγώνει» η εικόνα, εμφανίζεται «μωσαϊκό» μοτίβο (pixel) ή δεν υπάρχει  εικόνα, αρχικά πρέπει να ελέγξετε εάν:

  • Η κεραία της εγκατάστασής σας είναι σε καλή κατάσταση.
  • Έχει προσανατολισμό προς το κέντρο εκπομπής από το οποίο λαμβάνετε σήμα στην περιοχή σας (στην περίπτωση οπτικής επαφής) ή προς το σημείο μέγιστης λήψης σήματος (στην περίπτωση μη οπτικής επαφής με κάποιο κέντρο εκπομπής). Σε αυτόν τον έλεγχο μπορεί να σας βοηθήσει η παρατήρηση των κεραιών άλλων εγκαταστάσεων (κεραίες γειτονικών κτιρίων). 

Εάν η κεραία είναι σωστά προσανατολισμένη, πρέπει να ελέγξετε εάν το πρόβλημα εμφανίζεται:

  • Σε όλες τις τηλεοράσεις της οικίας σας που είναι συνδεδεμένες στην ίδια κεραία: Σε αυτή την περίπτωση, είτε φταίει ο ενισχυτής της εγκατάστασης που πιθανότατα υπάρχει στην έξοδο της κεραίας (και άρα πρέπει να ελεγχθεί από ηλεκτρολόγο) είτε στην περιοχή σας το σήμα έχει χαμηλή ισχύ ή υπάρχει κάποιο πρόβλημα παρεμβολής (βλ. ερώτ. 14).
  • Σε μία ή κάποιες από τις τηλεοράσεις της οικίας σας: Εφόσον, δεν υπάρχει χαλασμένη τηλεόραση, είναι πιθανόν να υπάρχει πρόβλημα στην καλωδίωση και θα πρέπει να ελεγχθεί από ηλεκτρολόγο. Επομένως, συνιστάται αρχικά να ελέγξετε την εγκατάστασή σας και επίσης, να ρωτήσετε γείτονές σας που έχουν διαφορετική εγκατάσταση (κεραία), εάν αντιμετωπίζουν το ίδιο πρόβλημα.

14. Έχω παρεμβολές στην τηλεόρασή μου. Τι μπορώ να κάνω;

Εάν διαπιστώσετε ότι το πρόβλημα δεν σχετίζεται με την εγκατάστασή σας και παρουσιάζεται σε όλες τις τηλεοπτικές συσκευές σας ή τις τηλεοπτικές συσκευές των κατοίκων της περιοχής σας, μπορεί να οφείλεται σε παρεμβολές από αναμεταδότες εντός Ελλάδος χωρίς τις απαραίτητες ρυθμίσεις, εκπομπές από δίκτυα άλλων υπηρεσιών (π.χ. κινητή Long Term Evolution-LTE) ή εκπομπές ψηφιακής τηλεόρασης που προέρχονται από όμορα κράτη (εάν κατοικείτε σε συνοριακές ή παραθαλάσσιες περιοχές). 

Στις συγκεκριμένες περιπτώσεις, μπορείτε να υποβάλετε καταγγελία στην ΕΕΤΤ. Η ΕΕΤΤ θα προβεί σε αυτοψία για να εξετάσει το πρόβλημα. Ειδικά στην περίπτωση παρεμβολών από όμορο κράτος, απαιτείται διεθνής συντονισμός και αρμόδιο είναι το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

  • Είδος δημοσίευσης