Με τον Ν.5099/2024 (ΦΕΚ 48/Α/05-04-2024) ανατέθηκε στην ΕΕΤΤ ο ρόλος του «Συντονιστή Ψηφιακών Υπηρεσιών» στο πλαίσιο της Πράξης για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες (Digital Services Act-DSA) με τις ακόλουθες κύριες αρμοδιότητες:
- Εποπτεία της συμμόρφωσης των εγκατεστημένων στην Ελλάδα παρόχων ενδιάμεσων ψηφιακών υπηρεσιών με την Πράξη.
- Επιβολή κυρώσεων/προστίμων για παραβάσεις της Πράξης.
- Διαχείριση καταγγελιών χρηστών (ιδιωτών και επιχειρήσεων) για παραβάσεις της Πράξης.
- Συλλογή πληροφοριών από τους παρόχους σχετικά με την τήρηση της Πράξης.
- Συντονισμός σε εθνικό επίπεδο και συνεργασία με άλλες αρχές για την εφαρμογή της Πράξης.
- Συνεργασία με Συντονιστές άλλων κρατών μελών και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
- Συμμετοχή στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ψηφιακών Υπηρεσιών.
- Αναγνώριση της ιδιότητας οντοτήτων να λειτουργούν ως «αξιόπιστες πηγές επισήμανσης παράνομου περιεχομένου» (trusted flaggers).
- Πιστοποίηση οργάνων εξωδικαστικής επίλυσης διαφορών.
Επισημάνσεις
Η ΕΕΤΤ:- είναι αρμόδια για την εποπτεία παρόχων των οποίων χώρα εγκατάστασης είναι η Ελλάδα,
- δεν έχει αρμοδιότητα να αξιολογεί και να αποφαίνεται εάν κάποιο περιεχόμενο παραβαίνει την εθνική/ενωσιακή νομοθεσία.
Πέραν του Συντονιστή, ο Ν.5099/2024 ορίζει και τις ακόλουθες αρχές ως αρμόδιες, με καθήκοντα επίβλεψης των παρόχων και επιβολής συγκεκριμένων διατάξεων της Πράξης (Αρμόδιες Αρχές):
- Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης (ΕΣΡ): Επιβλέπει την τήρηση των υποχρεώσεων των παρόχων σχετικά με την προβολή διαφημίσεων σε διαδικτυακές πλατφόρμες (άρθρο 26, παρ. 1, περ. α-γ και παρ. 2) και τη λήψη μέτρων προστασίας ανηλίκων (άρθρο 28, παρ. 1).
- Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (ΑΠΔΠΧ): Επιβλέπει την τήρηση των υποχρεώσεων των παρόχων που αφορούν στην πληροφόρηση των χρηστών για τον τρόπο εμφάνισης και στόχευσης των διαφημίσεων (άρθρο 26, παρ. 1, περ. δ και παρ.3), καθώς και στην προστασία των προσωπικών δεδομένων ανηλίκων (άρθρο 28).
Η ΕΕΤΤ δεν έχει αρμοδιότητα στις ακόλουθες περιπτώσεις:
- Επίλυση διαφορών μεταξύ χρηστών και παρόχων ενδιάμεσων ψηφιακών υπηρεσιών αναφορικά με παράνομο περιεχόμενο στο πλαίσιο της Πράξης.
- Εξέταση αιτήσεων για την επιδίκαση οποιουδήποτε ποσού/αποζημίωσης σε βάρος παρόχων ενδιάμεσων ψηφιακών υπηρεσιών, για οποιαδήποτε ζημία/απώλεια που προκλήθηκε σε χρήστες, λόγω παράβασης της Πράξης.
- Λήψη και διαχείριση καταγγελιών/προσφυγών κατά αποφάσεων παρόχων ενδιάμεσων ψηφιακών υπηρεσιών σχετικών με παράνομο περιεχόμενο. Επισημαίνεται ότι οι πάροχοι οφείλουν να ενημερώνουν τους χρήστες για τις δυνατότητες προσφυγής κατά αποφάσεών τους για παράνομο περιεχόμενο. Η παράλειψη ενημέρωσης αποτελεί παράβαση της Πράξης.
- Παραβάσεις νομοθεσίας για το ηλεκτρονικό εμπόριο (π.χ. προστασία καταναλωτών στο πλαίσιο συναλλαγών με ηλεκτρονικά καταστήματα, παράνομο ηλεκτρονικό εμπόριο προϊόντων/υπηρεσιών). Αρμόδιο είναι το Υπουργείο Ανάπτυξης.
- Προστασία προσωπικών δεδομένων χρηστών ενδιάμεσων ψηφιακών υπηρεσιών. Αρμόδια είναι η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (ΑΠΔΠΧ).
- Μη λήψη μέτρων από πλατφόρμες διαμοιρασμού βίντεο για την προστασία ανηλίκων ή του ευρέος κοινού από επιβλαβές περιεχόμενο, μισαλλόδοξο λόγο, περιεχόμενο με παιδική πορνογραφία ή ρατσιστικό έγκλημα. Αρμόδιο είναι το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης (ΕΣΡ).
- Αναφορά τέλεσης αξιόποινων πράξεων μέσω Διαδικτύου. Αρμόδια είναι η Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος της Ελληνικής Αστυνομίας και οι εισαγγελικές αρχές.
- Εξέταση καταγγελιών γενικότερα που δεν αφορούν σε εικαζόμενη παράβαση της Πράξης, αλλά παραβιάσεις άλλων διατάξεων της εθνικής/ενωσιακής νομοθεσίας.