Με τον Ν.5099/2024 (ΦΕΚ 48/Α/05-04-2024) ανατέθηκε στην ΕΕΤΤ ο ρόλος του «Συντονιστή Ψηφιακών Υπηρεσιών» στο πλαίσιο της Πράξης για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες (Digital Services Act-DSA) με τις ακόλουθες κύριες αρμοδιότητες:
- Εποπτεία της συμμόρφωσης των εγκατεστημένων στην Ελλάδα παρόχων ενδιάμεσων ψηφιακών υπηρεσιών με την Πράξη.
- Επιβολή κυρώσεων/προστίμων για παραβάσεις της Πράξης.
- Διαχείριση καταγγελιών χρηστών (ιδιωτών και επιχειρήσεων) για παραβάσεις της Πράξης.
- Συλλογή πληροφοριών από τους παρόχους σχετικά με την τήρηση της Πράξης.
- Συντονισμός σε εθνικό επίπεδο και συνεργασία με άλλες αρχές για την εφαρμογή της Πράξης.
- Συνεργασία με Συντονιστές άλλων κρατών μελών, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ψηφιακών Υπηρεσιών.
- Αναγνώριση της ιδιότητας οντοτήτων να λειτουργούν ως «αξιόπιστες πηγές επισήμανσης παράνομου περιεχομένου» (trusted flaggers).
- Πιστοποίηση οργάνων εξωδικαστικής επίλυσης διαφορών.
Επισημάνσεις
Η ΕΕΤΤ:- είναι αρμόδια για την εποπτεία παρόχων των οποίων χώρα εγκατάστασης είναι η Ελλάδα,
- δεν έχει αρμοδιότητα να αξιολογεί και να αποφαίνεται εάν κάποιο περιεχόμενο παραβαίνει την εθνική/ενωσιακή νομοθεσία.
Πέραν του Συντονιστή, ο Ν.5099/2024 ορίζει και τις ακόλουθες αρχές ως αρμόδιες, με καθήκοντα επίβλεψης των παρόχων και επιβολής συγκεκριμένων διατάξεων της Πράξης (Αρμόδιες Αρχές):
- Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης (ΕΣΡ): Επιβλέπει την τήρηση των υποχρεώσεων των παρόχων σχετικά με την προβολή διαφημίσεων σε διαδικτυακές πλατφόρμες (άρθρο 26, παρ. 1, περ. α-γ και παρ. 2) και τη λήψη μέτρων προστασίας ανηλίκων (άρθρο 28, παρ. 1).
- Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (ΑΠΔΠΧ): Επιβλέπει την τήρηση των υποχρεώσεων των παρόχων που αφορούν στην πληροφόρηση των χρηστών για τον τρόπο εμφάνισης και στόχευσης των διαφημίσεων (άρθρο 26, παρ. 1, περ. δ), καθώς και για τις διαφημίσεις που απευθύνονται σε ανηλίκους (άρθρο 28).
Η ΕΕΤΤ δεν έχει αρμοδιότητα στις ακόλουθες περιπτώσεις:
- Επίλυση διαφορών μεταξύ χρηστών και παρόχων ενδιάμεσων ψηφιακών υπηρεσιών αναφορικά με παράνομο περιεχόμενο στο πλαίσιο της Πράξης.
- Εξέταση αιτήσεων για την επιδίκαση οποιουδήποτε ποσού/αποζημίωσης σε βάρος παρόχων ενδιάμεσων ψηφιακών υπηρεσιών, για οποιαδήποτε ζημία/απώλεια που προκλήθηκε σε χρήστες, λόγω παράβασης της Πράξης.
- Λήψη και διαχείριση καταγγελιών/προσφυγών κατά αποφάσεων παρόχων ενδιάμεσων ψηφιακών υπηρεσιών σχετικών με παράνομο περιεχόμενο. Επισημαίνεται ότι οι πάροχοι οφείλουν να ενημερώνουν τους χρήστες για τις δυνατότητες προσφυγής κατά αποφάσεών τους για παράνομο περιεχόμενο. Η παράλειψη ενημέρωσης αποτελεί παράβαση της Πράξης.
- Παραβάσεις νομοθεσίας για το ηλεκτρονικό εμπόριο (π.χ. προστασία καταναλωτών στο πλαίσιο συναλλαγών με ηλεκτρονικά καταστήματα, παράνομο ηλεκτρονικό εμπόριο προϊόντων/υπηρεσιών). Αρμόδιο είναι το Υπουργείο Ανάπτυξης.
- Προστασία προσωπικών δεδομένων χρηστών ενδιάμεσων ψηφιακών υπηρεσιών. Αρμόδια είναι η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (ΑΠΔΠΧ).
- Μη λήψη μέτρων από πλατφόρμες διαμοιρασμού βίντεο για την προστασία ανηλίκων ή του ευρέος κοινού από επιβλαβές περιεχόμενο, μισαλλόδοξο λόγο, περιεχόμενο με παιδική πορνογραφία ή ρατσιστικό έγκλημα. Αρμόδιο είναι το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης (ΕΣΡ).
- Αναφορά τέλεσης αξιόποινων πράξεων μέσω Διαδικτύου. Αρμόδια είναι η Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος της Ελληνικής Αστυνομίας και οι εισαγγελικές αρχές.
- Εξέταση καταγγελιών γενικότερα που δεν αφορούν σε εικαζόμενη παράβαση της Πράξης, αλλά παραβιάσεις άλλων διατάξεων της εθνικής/ενωσιακής νομοθεσίας.