english version ελληνική έκδοση    rss feed


Τα αποτελέσματα της Έρευνας Καταναλωτών για θέματα ηλεκτρονικών επικοινωνιών που πραγματοποίησε η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) δημοσίευσε στο δικτυακό τόπο της.

 

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από εταιρεία ερευνών για λογαριασμό της ΕΕΤΤ το πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιουλίου 2005. Στόχος ήταν η συλλογή στοιχείων σχετικά με τις συνήθειες και τη συμπεριφορά των καταναλωτών απέναντι στις παρεχόμενες τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες και το βαθμό γνώσης και ενημέρωσής τους αναφορικά με τις παρεχόμενες υπηρεσίες, τις νέες τεχνολογίες κλπ. Τους κύριους άξονες της έρευνας αποτέλεσαν θέματα σταθερής και κινητής τηλεφωνίας όσο και πρόσβασης στο Διαδίκτυο.

 

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε με προσωπικές συνεντεύξεις και χρήση δομημένου ερωτηματολογίου σε 1.801 νοικοκυριά στο σύνολο της χώρας και σε ισάριθμα άτομα, ηλικίας 18 ετών και άνω. Η μέθοδος δειγματοληψίας που ακολουθήθηκε διασφάλισε την τυχαιότητα και την αντιπροσωπευτικότητα του δείγματος ως προς τα βασικά δημογραφικά στοιχεία του πραγματικού πληθυσμού (βάσει της απογραφής της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας Ελλάδος του 2001) και πιο συγκεκριμένα την ηλικία, το φύλο, την περιφέρεια στην οποία ανήκει η κατοικία και την αστικότητα περιοχής κατοικίας.

 

Τα κύρια αποτελέσματα της έρευνας είναι τα ακόλουθα:

Σταθερή Τηλεφωνία

q      Η διείσδυση της σταθερής τηλεφωνίας στα νοικοκυριά της χώρας ανέρχεται σε ποσοστό 87%, το οποίο αντιστοιχεί σε 3.220.000 νοικοκυριά περίπου (σελ. 15).

q      Ποσοστό 82,3% των νοικοκυριών χρησιμοποιεί αποκλειστικά τον ΟΤΕ και το 17,7% χρησιμοποιεί και/  ή μόνο εναλλακτικούς παρόχους  (σελ. 16).

q      Αναφορικά με τα κριτήρια επιλογής  παρόχου σταθερής τηλεφωνίας (σελ. 19), οι χαμηλές χρεώσεις κλήσεων (87,5%) αποτελούν το σημαντικότερο παράγοντα, με την ποιότητα των συνδιαλέξεων να ακολουθεί (31,5%).

q      Περίπου 1 στα 2 νοικοκυριά ξοδεύει 25-50€ το μήνα για το σταθερό τηλέφωνό του (σελ. 22).

 

Κινητή Τηλεφωνία

q      Η διείσδυση της κινητής τηλεφωνίας στα νοικοκυριά ανέρχεται περίπου σε 70%, το οποίο αντιστοιχεί σε  περίπου 6.200.000 κατόχους ενεργών κινητών τηλεφώνων. Ως ενεργό ορίζεται το τηλέφωνο το οποίο έχει χρησιμοποιηθεί το τελευταίο τρίμηνο (σελ. 33).

q      Αναφορικά με τον τύπο σύνδεσης, τα μερίδια που αντιστοιχούν σε συμβόλαια και κάρτες είναι σχεδόν μοιρασμένα (σελ.35), με ελαφρώς ενισχυμένο το ποσοστό των συμβολαίων.

q      Οι χαμηλές χρεώσεις κλήσεων (85%), η κάλυψη δικτύου (50%) και οι χαμηλές χρεώσεις SMS (36%) αποτελούν  τους 3 σημαντικότερους παράγοντες επιλογής εταιρείας κινητής τηλεφωνίας (σελ. 41).

q      Σχετικά με τη συχνότητα χρήσης υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας (σελ. 45):

·         Οι φωνητικές κλήσεις (74% συχνή λήψη κλήσεων, 68% συχνή πραγματοποίηση κλήσεων) συνιστούν την κύρια χρήση του κινητού τηλεφώνου και ακολουθούν τα SMS (33% συχνή λήψη SMS, 32% συχνή αποστολή SMS) και τα εικονομηνύματα (4% συχνή λήψη/ αποστολή MMS).

·         Η πρόσβαση στο Διαδίκτυο (1% συχνή πρόσβαση στο Διαδίκτυο) και η επικοινωνία μέσω e-mail (1% λήψη ή αποστολή email) μέσω κινητού τηλεφώνου σημειώνουν ιδιαίτερα μικρά επίπεδα χρήσης.

q      Η χρήση κινητού από το σπίτι (σελ. 47) διαφοροποιείται ανάλογα με τον τύπο κλήσης με την πλειοψηφία να χρησιμοποιεί συχνότερα το κινητό για κλήσεις προς άλλα κινητά (40%) και το σταθερό για κλήσεις προς σταθερά (35%).

Διαδίκτυο

q      Η διείσδυση του Διαδικτύου στα νοικοκυριά ανέρχεται περίπου σε 16% (σελ. 61).

q      Αναφορικά με τον τρόπο σύνδεσης (σελ. 62), το 86% περίπου εξυπηρετείται μέσω dial-up συνδέσεων (PSTN, ISDN).

q      Η μέση εβδομαδιαία χρήση του Διαδικτύου από το σπίτι από όλα τα μέλη του νοικοκυριού, είναι 1-2 ώρες για το 25,2% των χρηστών του Διαδικτύου (σελ. 63).

q      Αναφορικά με την ευρυζωνική σύνδεση (σελ. 74), ακόμα και στα νοικοκυριά με dial-up πρόσβαση στο Διαδίκτυο, παρατηρείται έλλειψη ενδιαφέροντος ή/και αναγκαιότητας (43%) για μια τέτοια σύνδεση καθώς και υψηλό επίπεδο έλλειψης σχετικής ενημέρωσης (25%).

Σύμφωνα με δήλωση του Προέδρου της ΕΕΤΤ, Καθηγητή κ. Νικήτα Αλεξανδρίδη, «Η ΕΕΤΤ προτίθεται να αξιοποιήσει τα αποτελέσματα της έρευνας τόσο στην ανάλυση του επιπέδου του ανταγωνισμού στις επιμέρους αγορές των ηλεκτρονικών επικοινωνιών, όσο και στην αποτελεσματικότερη ρύθμιση της ευρύτερης αγοράς των ηλεκτρονικών επικοινωνιών στην Ελλάδα.».