english version ελληνική έκδοση    rss feed

  1. Πώς χρεώνονται τα σύντομα μηνύματα τα οποία στέλνουν οι καταναλωτές προς τον πάροχο ΥΠΠ, πριν την εγγραφή τους, προκειμένου να εγγραφούν σε ΥΠΠ με συνδρομή μέσω sms;
  2. Σύμφωνα με την τροποποίηση του Κώδικα Δεοντολογίας για την Παροχή Υπηρεσιών Πολυμεσικής Πληροφόρησης (ΥΠΠ) σχετικά με τις ΥΠΠ με συνδρομή, δεν πρέπει να απαιτείται να μετακινήσει ο ίδιος ο χρήστης το παράθυρο προς τα κάτω (scroll down) ή να επεκτείνει το παράθυρο προκειμένου να δει τις πληροφορίες που σχετίζονται με τους όρους χρήσης της ΥΠΠ. Η συγκεκριμένη διάταξη αφορά μόνο τις κλασσικές οθόνες σταθερών υπολογιστών ή και τους φορητούς υπολογιστές;
  3. Ποια είναι η διαδικασία που πρέπει να ακολουθηθεί σε σχέση με τους υπάρχοντες συνδρομητές μίας ΥΠΠ με συνδρομή μέσω πενταψήφιου κωδικού, στην περίπτωση όπου γίνεται αλλαγή του πενταψήφιου;
  4. Τι συμβαίνει στην περίπτωση, όπου ένας συνδρομητής κινητής τηλεφωνίας, ο οποίος έχει ενεργοποιήσει ΥΠΠ με συνδρομή κάνει χρήση φορητότητας και μεταβαίνει σε άλλο δίκτυο κινητής τηλεφωνίας; Θα συνεχίσει να έχει ενεργή την συνδρομητική του υπηρεσία ή θα πρέπει ο πάροχος της ΥΠΠ να τον διαγράψει από συνδρομητή; >
  5. Ο ισχύων "Κώδικας Δεοντολογίας για την Παροχή Υπηρεσιών Πολυμεσικής Πληροφόρησης (ΥΠΠ)", όπως εγκρίθηκε με την Απόφαση της ΕΕΤΤ 578/29/28-9-2010 (ΦΕΚ 1651/Β/15-10-10), ορίζει στο άρθρο 8, παράγραφο 3 ότι:
    "3. Το μηνιαίο κόστος μίας συγκεκριμένης ΥΠΠ με συνδρομή για έναν συγκεκριμένο συνδρομητή (MSISDN), δεν μπορεί να ξεπερνά τα είκοσι (20) ευρώ." 
    Το ποσό των είκοσι (20) ευρώ περιλαμβάνει ή όχι Φ.Π.Α.;


1. Πώς χρεώνονται τα σύντομα μηνύματα τα οποία στέλνουν οι καταναλωτές προς τον πάροχο ΥΠΠ, πριν την εγγραφή τους, προκειμένου να εγγραφούν σε ΥΠΠ με συνδρομή μέσω sms;
Σύμφωνα με την τροποποίηση του Κώδικα Δεοντολογίας για την Παροχή Υπηρεσιών Πολυμεσικής Πληροφόρησης (ΥΠΠ) (ΦΕΚ 1943/Β/2007) σχετικά με τις ΥΠΠ με συνδρομή μέσω σύντομων μηνυμάτων: «Μέχρι την ολοκλήρωση της εγγραφής του στην υπηρεσία, ο τελικός χρήστης δεν θα χρεώνεται με πρόσθετη χρέωση».

Σύμφωνα με τη διάταξη αυτή, οποιοδήποτε μήνυμα αποστείλει ο χρήστης προς τον πάροχο της ΥΠΠ με συνδρομή, πριν την έγγραφή του, οφείλει να μην έχει πρόσθετη χρέωση για τον καταναλωτή. Ωστόσο, η επιλογή της υλοποίησης της ΥΠΠ, έτσι ώστε τα μηνύματα αυτά να έχουν μηδενική χρέωση για τον καταναλωτή, είναι στη διακριτική ευχέρεια του παρόχου και έγκειται στην εμπορική του πολιτική.

Σε κάθε περίπτωση, οποιοδήποτε μήνυμα αποστείλει ο πάροχος ΥΠΠ προς τον καταναλωτή κατά τη διαδικασία εγγραφής του σε ΥΠΠ με συνδρομή και πριν την ολοκλήρωσή της, οφείλει να είναι μη χρεώσιμο για τον καταναλωτή.


2. Σύμφωνα με την τροποποίηση του Κώδικα Δεοντολογίας για την Παροχή Υπηρεσιών Πολυμεσικής Πληροφόρησης (ΥΠΠ) (ΦΕΚ 1943/Β/2007) σχετικά με τις ΥΠΠ με συνδρομή, δεν πρέπει να απαιτείται να μετακινήσει ο ίδιος ο χρήστης το παράθυρο προς τα κάτω (scroll down) ή να επεκτείνει το παράθυρο προκειμένου να δει τις πληροφορίες που σχετίζονται με τους όρους χρήσης της ΥΠΠ. Η συγκεκριμένη διάταξη του νόμου αφορά μόνο τις κλασσικές οθόνες σταθερών υπολογιστών ή και τους φορητούς υπολογιστές;
Όπως είναι γνωστό, η πλειονότητα των Η/Υ (σταθεροί και φορητοί) πλέον έχουν μία ελάχιστη ανάλυση οθόνης 1024x768. Μπορεί λοιπόν ο προγραμματιστής να ελέγξει εάν με αυτή την ανάλυση φαίνεται όλο το κείμενο ή όχι.

Σύμφωνα με το άρθρο 4 παρ. 15 του Κώδικα Δεοντολογίας για την παροχή υπηρεσιών πολυμεσικής πληροφορησης:

(15. Για τις υπηρεσίες με συνδρομή των οποίων η προώθηση γίνεται μέσω διαδικτύου, θα πρέπει όλες οι πληροφορίες που απαιτούνται από τις ανωτέρω παραγράφους, καθώς και η πληροφορία σχετικά με τον τρόπο διαγραφής από την υπηρεσία, να εμφανίζονται σε ευδιάκριτο για τον καταναλωτή σημείο της ιστοσελίδας. Σε κάθε περίπτωση, δεν πρέπει να απαιτείται να μετακινήσει ο ίδιος ο χρήστης το παράθυρο προς τα κάτω (scroll down) ή να επεκτείνει το παράθυρο προκειμένου να δει τις πληροφορίες αυτές.)

Συμπερασματικά, oι απαιτούμενες από τον Κώδικα πληροφορίες πρέπει να εμφανίζονται σε σημείο της ιστοσελίδας, ευδιάκριτο από τον χρήστη, όπου δεν θα απαιτείται από τον ίδιο τον χρήστη να προβεί σε διαδραστική ενέργεια προκειμένου να τις εντοπίσει. Εάν ο πάροχος ΥΠΠ θεωρεί ότι δεν είναι δυνατόν κατά την υλοποίηση να μην απαιτείται scroll down από τον χρήστη για κάθε οθόνη υπολογιστή, θα πρέπει να φροντίσει ώστε οι απαιτούμενες αυτές πληροφορίες να εμφανίζονται πρώτες στην ιστοσελίδα και εάν απαιτείται scroll down να είναι μόνο για την υπόλοιπη υπηρεσία. Εναλλακτικά, μπορεί να υλοποιηθεί η υπηρεσία ώστε να εμφανίζεται πρώτα μία οθόνη με τις απαιτούμενες πληροφορίες, η οποία προσφέρει στον χρήστη τη δυνατότητα να επιλέξει αν θέλει να συνεχίσει («θέλετε να συνεχίσετε, Ναι, Όχι») και μόνο στην περίπτωση όπου επιλέξει να συνεχίσει, να εμφανιστεί η οθόνη με την ίδια την υπηρεσία.

3. Ποια είναι η διαδικασία που πρέπει να ακολουθηθεί σε σχέση με τους υπάρχοντες συνδρομητές μίας ΥΠΠ με συνδρομή μέσω πενταψήφιου κωδικού, στην περίπτωση όπου γίνεται αλλαγή του πενταψήφιου;
Σύμφωνα με τον Κανονισμό της ΕΕΤΤ ΑΠ ΕΕΤΤ 451/010/2007 «Κώδικας Δεοντολογίας για την Παροχή Υπηρεσιών Πολυμεσικής Πληροφόρησης» (άρθρο 2), ως ισχύει τροποποιηθείς, οι Υπηρεσίες Πολυμεσικής Πληροφόρησης ορίζονται  ως «οι υπηρεσίες ηλεκτρονικών επικοινωνιών που αφορούν τη μετάδοση πληροφορίας/περιεχομένου σε δίκτυα ηλεκτρονικών επικοινωνιών, των οποίων η τιμολόγηση πραγματοποιείται μέσω της χρέωσης των κλήσεων προς αριθμοδοτικούς πόρους του Εθνικού Σχεδίου Αριθμοδότησης».
 

Η έννοια της ΥΠΠ δεν εμπεριέχει και ούτε προσδιορίζει με κανέναν τρόπο το περιεχόμενο που παρέχεται στους χρήστες μέσω της ΥΠΠ. Πάροχος ΥΠΠ είναι αυτός στον οποίο πρωτογενώς ή δευτερογενώς έχει εκχωρηθεί ο αριθμός στον οποίο παρέχεται η ΥΠΠ και με αυτόν συμβάλλονται οι χρήστες προκειμένου να λάβουν την ΥΠΠ, δηλαδή για να χρεωθεί ο λογαριασμός τους, κινητής ή σταθερής τηλεφωνίας, με το κόστος της ΥΠΠ (δηλαδή χρήστης ΥΠΠ είναι αυτός του οποίου ο λογαριασμός χρεώνεται και όχι αυτός που θα κατεβάσει το τραγούδι).

Το περιεχόμενο της ΥΠΠ (π.χ. διαγωνισμός, αγορά ήχων κλπ.) αφορά υπηρεσία περιεχομένου, η οποία διέπεται από την εκάστοτε ισχύουσα νομοθεσία αναφορικά με το είδος της υπηρεσίας και ελέγχεται από τις σχετικές αρμόδιες αρχές. Το περιεχόμενο  ενδέχεται να παρέχεται από τον ίδιο τον Πάροχο ΥΠΠ ή από άλλη εταιρεία, συμβεβλημένη με τον Πάροχο ΥΠΠ ειδικά για την παροχή του περιεχομένου. Σε συνέχεια όλων των ανωτέρω, διευκρινίζουμε ότι οι  υποχρεώσεις του Παρόχου ΥΠΠ προσδιορίζονται στον Κώδικα Δεοντολογίας της ΕΕΤΤ για την παροχή ΥΠΠ, όπως ισχύει.  Οι υποχρεώσεις, όμως,  της εταιρείας που παρέχει το περιεχόμενο, προσδιορίζονται στην κείμενη νομοθεσία ανάλογα με το είδος του περιεχομένου της παρεχόμενης υπηρεσίας.

Συμπερασματικά:

Α) Στην περίπτωση κατά την οποία αλλάζει μόνο ο πενταψήφιος κωδικός στον οποίο παρέχεται η ΥΠΠ, χωρίς να υπάρξει αλλαγή παρόχου ΥΠΠ ή παρόχου Δικτύου, τότε, αρκεί η έγκαιρη ενημέρωση των συνδρομητών σχετικά με την αλλαγή του κωδικού και την μη αλλαγή της χρέωσης της υπηρεσίας.

Β) Στην περίπτωση κατά την οποία  η αλλαγή του πενταψήφιου κωδικού γίνεται λόγω αλλαγής Παρόχου Δικτύου (ο Πάροχος ΥΠΠ παραμένει ο ίδιος αλλά απευθύνεται σε άλλο Πάροχο Δικτύου προκειμένου να του εκχωρηθεί δευτερογενώς άλλος σύντομος κωδικός), τότε πρέπει να γίνει έγκαιρη ενημέρωση των συνδρομητών σχετικά με την αλλαγή του κωδικού και την μη αλλαγή της χρέωσης της υπηρεσίας, εκτός αν ορίζεται διαφορετικά στη σύμβαση μεταξύ Παρόχου ΥΠΠ και Παρόχου Δικτύου.

 Γ) Στην περίπτωση κατά την οποία η αλλαγή πενταψήφιου κωδικού γίνεται λόγω αλλαγής Παρόχου ΥΠΠ (όταν το ίδιο περιεχόμενο παρέχεται πλέον από άλλο Πάροχο ΥΠΠ), η σύμβαση μεταξύ του Παρόχου ΥΠΠ και των συνδρομητών πρέπει καταρχήν να προβλέπεται ότι λήγει, εκτός αν τα μέρη έχουν προβλέψει ρητά κάτι διαφορετικό. Στην περίπτωση αυτή, όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς οφείλουν να μεριμνήσουν για την αποφυγή ζημίας του συνδρομητή κατά τη λύση της σύμβασης.

Σε κάθε μία από τις ανωτέρω περιπτώσεις, οι Πάροχοι ΥΠΠ και Δικτύου οφείλουν να μεριμνήσουν ώστε να τηρούνται όλες οι διαδικασίες που ορίζει το ισχύον κανονιστικό πλαίσιο της ΕΕΤΤ για κάθε περίπτωση (όπως π.χ. υποβολή στην ΕΕΤΤ αιτήματος  τροποποίησης απόφασης εκχώρησης αριθμού κατά τα οριζόμενα στον Κανονισμό Εκχώρησης και Διαχείρισης Αριθμοδοτικών πόρων του Εθνικού Σχεδίου Αριθμοδότησης της ΕΕΤΤ (ΦΕΚ 1260/23-7-2007).

Επίσης, σε κάθε μία από τις ανωτέρω περιπτώσεις, όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς οφείλουν να τηρούν την νομοθεσία για την  Προστασία προσωπικών δεδομένων & ιδιωτικής ζωής στις ηλεκτρονικές επικοινωνίες (Ν.3471/2006, ΦΕΚ 133/Α/28-06-2006), ιδίως σε ό,τι αφορά στην υποχρέωση της  προηγούμενης ρητής συγκατάθεσης των συνδρομητών για την πρόσβαση τρίτων στα συνδρομητικά τους στοιχεία. 

4. Τι συμβαίνει στην περίπτωση, όπου ένας συνδρομητής κινητής τηλεφωνίας, ο οποίος έχει ενεργοποιήσει ΥΠΠ με συνδρομή κάνει χρήση φορητότητας και μεταβαίνει σε άλλο δίκτυο κινητής τηλεφωνίας; Θα συνεχίσει να έχει ενεργή την συνδρομητική του υπηρεσία ή θα πρέπει ο πάροχος της ΥΠΠ να τον διαγράψει από συνδρομητή;
Ο πάροχος της υπηρεσίας πολυμεσικής πληροφόρησης (ΥΠΠ), έχει συνάψει σύμβαση με τον πάροχο κινητής τηλεφωνίας για την παροχή των ΥΠΠ μέσω του δικτύου του στους συνδρομητές του παρόχου κινητής τηλεφωνίας. Στην περίπτωση που ο συνδρομητής της ΥΠΠ μεταφέρεται σε άλλο δίκτυο κινητής τηλεφωνίας ασκώντας το δικαίωμά του για φορτητότητα του αριθμού του, ενδέχεται να μην υφίσταται σύμβαση διασύνδεσης του παρόχου ΥΠΠ με τον νέο πάροχο κινητής τηλεφωνίας ή η σύμβαση διασύνδεσης να περιέχει διαφορετικούς όρους, όπως διαφορετική χρέωση.

Στην περίπτωση φορητότητας, η συνδρομή του χρήστη στην ΥΠΠ μπορεί να διατηρηθεί, εφόσον αυτό προβλέπεται ρητά ή συνάγεται σαφώς στη σύμβαση μεταξύ του συνδρομητή και του παρόχου ΥΠΠ. Σε αυτή την περίπτωση πρέπει  να γίνει έγκαιρη ενημέρωση των συνδρομητών σχετικά με οποιαδήποτε αλλαγή στην υπηρεσία, όπως προβλέπει η κείμενη νομοθεσία και οι σχετικοί συμβατικοί όροι. 

Σε κάθε άλλη περίπτωση, η συνδρομή του χρήστη πρέπει να διακοπεί και να ενημερωθεί ο χρήστης για τη διακοπή αυτή ή ενδεχομένως για τον τρόπο με τον οποίο μπορεί να διατηρήσει τη συνδρομή του μέσω του νέου παρόχου κινητής τηλεφωνίας, αν το επιθυμεί.

5. Ο ισχύων "Κώδικας Δεοντολογίας για την Παροχή Υπηρεσιών Πολυμεσικής Πληροφόρησης (ΥΠΠ)", όπως εγκρίθηκε με την Απόφαση της ΕΕΤΤ 578/29/28-9-2010 (ΦΕΚ 1651/Β/15-10-10), ορίζει στο άρθρο 8, παράγραφο 3 ότι:

"3. Το μηνιαίο κόστος μίας συγκεκριμένης ΥΠΠ με συνδρομή για έναν συγκεκριμένο συνδρομητή (MSISDN), δεν μπορεί να ξεπερνά τα είκοσι (20) ευρώ." 
Το ποσό των είκοσι (20) ευρώ περιλαμβάνει ή όχι Φ.Π.Α.;

Το ποσό των είκοσι (20) ευρώ δεν περιλαμβάνει τον αναλογούντα Φ.Π.Α.